Kansrijk Lesgeven op Alle Scholen (KLAS)

Wat is het doel van het onderzoek?

In een klaslokaal vinden er bijna continue interacties plaats; tussen een leerkracht en één of meerdere leerlingen. We weten nog niet precies hoe deze interacties bijdragen aan gelijke onderwijskansen voor leerlingen met verschillende achtergronden. Dit onderzoek heeft daarom als doel om antwoord te krijgen op de volgende vragen:

  • Hoe leerkrachten, door hun interacties met leerlingen, bij kunnen dragen aan de motivatie, inzet en leeruitkomsten van leerlingen met verschillende achtergronden.
  • Waarom verschillen leerkrachten in hun dagelijkse interacties in de klas?
  • Hoe ontwikkelen verschillen tussen leerlingen zich op het gebied van motivatie, inzet en prestaties gedurende de laatste drie jaar in het basisonderwijs?

In dit onderzoek kijken we naar de manier waarop leerkrachten interacteren met verschillende leerlingen in de klas. Ook meer homogene (niet-diverse) klassen kunnen meedoen aan het onderzoek, omdat we op die manier verschillende soorten klassen kunnen vergelijken.

De nieuwe wetenschappelijke kennis en inzichten over dagelijkse interacties van de leerkracht dat project KLAS oplevert, zullen onder andere worden gebruikt in de lerarenopleiding. (Beginnende) leerkrachten hopen we zo meer handvatten aan te reiken voor het vormgeven van hun interacties.